Monday, December 17, 2007

Kastanjesoep

Kerst 2003 maakte ik het diner voor de familie van mijn vrouw, toen nog vriendin. Ik kende iedereen nog niet zo goed maar het was een fantastische avond. De hele familie was weer eens bij elkaar voor het eerst na een lange tijd en er werden een stuk of drie partners geintroduceerd, waaronder ikzelf. Koken voor groepen is altijd leuk koken voor familie is het mooiste wat er is, vind ik. Het werd een kerstavond zoals deze hoort te zijn: veel familie, gezelligheid, lang tafelen, speeches, lekker eten...

Een van de gerechten die ik voor dat kerstdiner gemaakt heb is deze kastanjesoep. Alhoewel het een niet al te ingewikkeld recept is vind ik het nog steeds een van mijn beste recepten. De rijke, aardse, niet alledaagse smaak maakt het zeer geschikt voor de kerst: een mooie springplank naar bijvoorbeeld een hertenbiefstuk.

Ingrediƫnten
500 gr tamme kastantjes
1.2 liter runderbouillon
1 eetlepel creme fraiche
een paar blaadjes verse selderij
zout, peper, nootmuskaat
sherry (zoet)

Bereiding
Kerf de kastanjes in
Kook ze ruim tien minuten
Verwijder de schillen
Meng en zeef de bouillon
Laat de kastanjes minimaal een uur zachtjes koken in ongeveer de helft van de bouillon, en een snufje nootmuskaat: zorg dat de kastanjes onder water staan
Pureer het geheel met een staafmixer of blender tot een gladde soep
Laat de soep nog een half uur zachtjes pruttelen
Voeg de room toe
Breng op smaak met de rest van de bouillon, zout en peper en de fijngehakete selderij

Serveren
+ klein glaasje sherry
+ blaadje selderij

Opmerking: je kan ook vacuum verpakte geschilde en voorgekookte kastanjes kopen bij de betere groenteman. Het pellen en schillen is erg veel werk maar je krijgt wel het beste resultaat !

No comments: